
fladdermusen - en undersökning
För ett år sedan frågade jag Monica och Kerstin på ReMida om jag kan få ta med mig mitt arbete med ”Om natten vill jag se med mina öron” till Vaggeryd och träffa ett gäng förskolebarn för att undersöka och experimentera med fladdermössens fantastiska värld. Du är så välkommen sa Kerstin!
workshop/forskning/performance
ReMida
För ett år sedan frågade jag Monica och Kerstin på ReMida om jag kan få ta med mig mitt arbete med ”Om natten vill jag se med mina öron” till Vaggeryd och träffa ett gäng förskolebarn för att undersöka och experimentera med fladdermössens fantastiska värld. Du är så välkommen sa Kerstin!

Kolteckning av ett av barnen.

Hur känns det att vara fladdermus. Hur känns det att hänga upp och ned.
Vi har nu träffats många gånger med nyfikenhet, och i förundran. Utan krav på att förstå, bara öppet undersökande tillsammans...
Och som vi har undersökt och förundrats, och vad många frågor vi ställt. Tålmodigt har pedagoger och barn stöttat mig i mina tankar och ideer. Jag har pekat mot ett kommande videokonstverk, men ser nu att det är i vår process som verket finns. I våra relationer, i barnens samtal med föräldrar om att se med öronen kring frukostbordet. I mötet i blomsteraffären i Vaggeryd där fladdermössens sång diskuteras. Det handlar om att se något genom någon annans ögon (eller öron), och att förstå att det krävs ansträngning och kanske till och med viss mått av risktagande för att en dialog ska uppstå. Att lyfta upp något som du tycker är viktigt är ett risktagande på många sätt. För du kan inte bestämma vad den andra ser.
Och som vi har undersökt och förundrats, och vad många frågor vi ställt. Tålmodigt har pedagoger och barn stöttat mig i mina tankar och ideer. Jag har pekat mot ett kommande videokonstverk, men ser nu att det är i vår process som verket finns. I våra relationer, i barnens samtal med föräldrar om att se med öronen kring frukostbordet. I mötet i blomsteraffären i Vaggeryd där fladdermössens sång diskuteras. Det handlar om att se något genom någon annans ögon (eller öron), och att förstå att det krävs ansträngning och kanske till och med viss mått av risktagande för att en dialog ska uppstå. Att lyfta upp något som du tycker är viktigt är ett risktagande på många sätt. För du kan inte bestämma vad den andra ser.
Verket suddar ut gränserna mellan konst, lek, pedagogik och forskning. Ett lustfyllt utforskande av det komplexa samspelet i naturen.
